The walk of trainers

The walk of trainers

30 septembrie 2013 Raluca Leafu

Raluca Leafu a făcut o incursiune prin sălile de fitness din Bucureşti, a stat de vorbă şi s-a antrenat cu cinci dintre cei mai cunoscuţi traineri ai momentului.

Fit is sexy!
Am cunoscut-o pe Anca Bucur la World Class, la orele de spinning. E o prezenţă tonică, care m-a făcut să devin fidelă claselor ei. Anca este câştigătoarea a două titluri de Miss Fitness Universe şi Miss Fitness Universe Professional. La 3 ani a început balet, la 8 ani gimnastică aerobică, iar la 18 ani şi-a transformat pasiunea în meserie. Am mers la ea deoarece, pe lângă corpul extrem de bine definit şi premiile obţinute, a avut ocazia să se antreneze în sălile din SUA, acolo unde a început istoria fitnessului.

Când merg la clasele Ancăi, fie ele de spinning sau pump (antrenament cu greutăţi, care constă într-un circuit unde se lucrează toate grupele musculare), selecţia muzicală antrenantă şi simplul fapt că o văd pe ea atât de „sculptată” mă fac să trag din ce în ce mai tare, cu gândul naiv că la sfârşitul clasei o să pot fi ca ea. Am aflat că „muşchii nu cresc aşa uşor. E nevoie de multă muncă, stricteţe, seriozitate în tot programul de antrenament şi alimentaţie pentru ca rezultatele şi forma muşchilor să fie vizibile”.

Ceea ce m-a fascinat la Anca este naturaleţea formelor şi faptul că nu arată ca un Hulk feminin, deşi susţine ideea de antrenament cu greutăţi şi spune că „o masă musculară bine dezvoltată ne ajută să ardem calorii mai multe şi mai repede, aşa că recomand antrenamentele în care adăugăm greutate”.

Suntem diferiţi şi asta necesită abordări diferite pentru fiecare în parte, dar am aflat că „există câteva exerciţii universale care fac minuni şi sunt la îndemâna oricui: alergare, genuflexiuni, flotări, abdomene şi stretching”.
Programul de antrenament pe care Anca îl recomandă este de „30-40 de minute de mişcare în fiecare zi, fie că ne permitem să mergem la sală, fie că alergăm în parc sau facem exerciţii acasă”.

Echilibrul minte-corp
Chiar dacă am încercat mai toate tipurile de antrenament, Pilates nu a fost unul din cele care mi-a captat interesul. Asta până când am cunoscut-o pe Ana Dumitrescu, care într-o oră mi-a demontat toate ideile preconcepute pe care le aveam despre acest tip de mişcare.
Ana este balerină, dar a absolvit şi cursul de instructor de fitness aerobic şi cel de Pilates, susţinut de un instructor de la Balanced Body, cea mai importantă şcoală de Pilates din America. Şi cum întotdeauna mi-am dorit să învăţ de la cei mai buni, mi-am programat o şedinţă de Pilates la Movement Studio.

Înainte de începerea antrenamentului, m-a întrebat dacă am probleme cu coloana şi mi-a explicat că lucrează în funcţie de problemele de sănătate, de abilităţile şi de scopurile fiecărui client în parte.

Cum sunt obşinuită cu antrenamentele de tip cardio, în general dinamice, cu care mă şi identific, mi s-a părut că există o întreagă poveste în spatele tehnicilor de executare ale exerciţiilor de Pilates - de la poziţia corpului, a mâinilor, modul cum trebuie să respiri, cum trebuie să-ţi contracţi fiecare muşchi şi să te concentrezi pe fiecare mişcare. Trebuie să existe o conexiune permanentă între trup şi minte, pentru a avea rezultatele maxime. Am lucrat toate grupele musculare sub atenta supraveghere a Anei, care îmi spunea mereu: „Nu uita să inspiri şi apoi expiră uşor!”, pentru că respiraţia este elementul definitoriu în acest proces de modelare. Am combinat exerciţiile la sol cu cele făcute la Reformer, aparat specific Pilates, şi am lucrat atât partea inferioară, cât şi partea superioară a corpului.

Controlul este partea cea mai importantă a acestui tip de antrenament, numit şi the art of contrology. Mereu am fost de părere că Pilates nu este foarte solicitant, dar mărturisesc că, în timpul antrenamentului, mixul de concentrare pe fiecare mişcare şi respiraţie m-a epuizat. Însă, la finalul orei, simţi o revigorare a întregului organism, iar, în timp, o creştere a flexibilităţii şi a tonusului muscular, dar şi o putere de concentrare mult mai bună.

Ceea ce m-a convins să cred în această relaţie minte-trup, specifică în Pilates, a fost momentul în care m-am deconectat total de cotidian şi am conştientizat că nu mă pot gândi la ce fac după ce voi pleca de acolo sau la filmul de aseară, pentru că imediat Ana mă atenţiona: „Nu te mai coordonezi! Concentrează-te pe mişcare!”.
Ana recomandă orele de Pilates pentru oricine doreşte să-şi consolideze şi să-şi tonifieze corpul, fără a câştiga masă musculară în exces, acest antrenament lucrând muşchii pe lungime.

Abordare funcţională
Adept al antrenamentului de tip functional training, compus din exerciţii cu greutatea propriului corp, care se desfăşoară într-o continuă mişcare, Alejandro Argudin este o prezenţă exotică la World Class, unde este personal trainer. Are o pasiune pentru atletism, motivul fiind unul evident: s-a clasat printre primii 20 de alergători din lume şi printre primii 8 în Europa. Destul de multe referinţe încât să-ţi doreşti să te antrenezi cu el.

Era o zi în care nu aveam chef să lucrez nimic în sală, totuşi conştiinţa îmi spunea că trebuie. În timp ce mimam că lucrez intens, Alex era în plin proces de muncă cu unul din clienţii săi. Mai mult atentă la cum se antrenează vecinul decât la ceea ce făceam eu, am fost atrasă de stilul în care Alex i-a compus întregul workout. De atunci a trecut ceva timp până când mi-a devenit antrenor personal pentru câteva luni.
Eram într-o perioadă în care corpul meu o cam luase razna şi nu prea mă mai înţelegeam deloc cu greutatea pe care o aveam.

Formula salvatoare a lui Alex a fost un antrenament compus din exerciţii de Pilates cu exericiţii de functional training. „Structura acestui tip de antrenament este compusă din seturi de exerciţii ce îmbunătăţesc creşterea forţei, rezistenţei şi vitezei.” Rezultatele s-au văzut după prima lună intensă, în care am lucrat de 4-5 ori pe săptămână.
Alex merge pe principiul „minim efort cu maxim rezultate”, iar ca un atrenament să fie eficient trebuie să dureze 30-45 de minute, dar depinde foarte mult şi de obiectivele propuse şi modul de antrenament.

La ora de înot
M-am hotărât să încerc acest tip de antrenament şi am mers la Le Club, unde mi-a fost recomandat Bogdan Tiu. El lucrează de 15 ani la Le Club ca personal trainer şi este în prezent sport managerul clubului. Bogdan a fost campion naţional la înot în probele de viteză, campion balcanic şi finalist la campionatele europene de tineret.
Ştiam în mare care sunt beneficiile înotului, dar am vrut să aud exact de la un profesionist, iar Bogdan mi-a explicat cum „înotul constituie una dintre cele mai bune metode de a te menţine în formă. Previne durerile de spate, acţionează benefic asupra articulaţiilor, întăreşte sistemul imunitar şi slăbeşte. Dezvoltă capacitatea respiratorie, fiind ideal pentru astmatici şi fumători. Practicat regulat, scade tensiunea arterială. Modelează corpul solicitând absolut toţi muşchii, subliniază talia, alungeşte membrele inferioare, rotunjeşte umerii”.

Am început antrenamentul, iar Bogdan a vrut să vadă la ce nivel sunt. Într-un minut s-a convins de mediocritatea mea în materie de înot şi a început să-mi explice şi să-mi arate mişcările de bază. Controlul în acest tip de antrenament este stabilit de respiraţie: expiri când eşti cu capul sub apă, inspiri la exterior. Pe lângă respiraţie, care este foarte importantă, corpul trebuie să fie relaxat şi să existe coordonare între mişcarea mâinilor şi a picioarelor. A urmat o oră în care am exersat stilul bras. Această formă de înot întăreşte în special musculatura posturală şi ameliorează problemele de spate. Bogdan a încercat să mă înveţe stilul crawl şi pe spate, dar era deja prea mult pentru mine în prima lecţie de înot, aşa că am ales să-mi perfecţionez bras-ul.  

Mix dinamic
M-am antrenat cu Bogdan acum câţiva ani şi ţin minte şi acum febra musculară pe care am avut-o după şedinţa de antrenament. Nimic deranjant pentru mine, care îmi extrag o doză maximă de plăcere din forţarea limitelor întregului corp, pentru că doar aşa simt că îmi ating scopul. Am lucrat sub forma unui circuit toate grupele musculare, un antrenament mixat, compus din exerciţii cu greutăţi dar şi exerciţii de tip cardio.

Bogdan Pricop de la SkyWellness este antrenor de fitness de zece ani, timp în care a modelat corpul a sute de clienţi şi a observat ce tipuri de antrenament sunt pe val acum. „Se tinde spre fitness-ul specializat, oamenii îşi doresc din ce în ce mai mult antrenori personali care să le facă un program. Este la modă şi fitness-ul la locul de muncă, cu mari companii care oferă posibilitatea angajaţilor de a face sport chiar la birou. Eu recomand programele care asociază două discipline – de exemplu, box+Pilates, yoga+aerobic, dar şi programul clasic de fitness, care include flotări, tracţiuni, genuflexiuni complicate, fandări”. Tot Bogdan îmi spune şi că a devenit de rigueur antrenorul „2 în 1, adică antrenorul specializat atât pe workout, cât şi pe nutriţie”.

Am aflat de la el şi că te poţi antrena chiar şi online cu ajutorul programelor de pe streamfit.com, yogaglo.com, bodyrock.com, care prezintă nenumărate metode de a te menţine în formă.
 

Revista nr. 103, august 2013

Ţi-a plăcut acest articol?

Fii smart & chic alături de noi, dă LIKE paginii The ONE de Facebook!

Comenteaza Am mai scris despre: fitness
Nu există comentarii

Adaugă un comentariu

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat!

Redactorii One.ro îşi rezervă dreptul de a modera comentariile. Vor fi şterse comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încalcarea legii, la violenta sau la ură. Va mulţumim!