Cum au reușit Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu să crească o afacere românească de la 130 de dolari la un brand de miliarde.

În premieră absolută, fondatorii One United Properties, Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu, au acceptat să dezvăluie povestea captivantă a ascensiunii lor într-un interviu unic, ce aduce în prim-plan detalii intime despre copilărie, familie și drumul lor profesional. Documentarul „From zero to ONE – The story of One United Properties” reprezintă o incursiune emoționantă în viața celor doi antreprenori români care au redefinit standardele pieței imobiliare din România, oferind o perspectivă autentică asupra poveștii unui brand românesc care continuă să inspire.

Filmul documentar ce poate fi vizionat din 11 septembrie - reunește în premieră mărturii ale părinților celor doi fondatori, precum și ale prietenilor și partenerilor de afaceri care apar pentru prima dată în public cu mărturisiri inedite. Crescut în Bacău și inspirat de micul business în construcții al tatălui său, Victor Căpitanu a înțeles din copilărie lecția muncii. Deși spune despre el că era mai degrabă tocilarul decât tipul cool din școală, fiind atras de bibliotecă și de numeroasele olimpiade la care participa, spiritul antreprenorial timpuriu l-a ajutat pe Victor Căpitanu să ia primele decizii importante care aveau să-i marcheze parcursul profesional. La rândul său, Andrei Diaconescu, fiul unei profesoare de limba română și al unui diplomat detașat în Grecia, a manifestat din copilărie un spirit autodidact care l-a transformat într-un pasionat de șah și un tânăr care a trecut cu succes examene de admitere la facultate în limba greacă.

Victor Căpitanu: „Este o idee de business care astăzi nu-mi place.”

Deși proveneau din lumi diferite, cei doi au fost uniți de o chemare comună: antreprenoriatul. Prima întâlnire dintre Victor și Andrei a avut loc în cadrul Alpha Bank, unde Victor era stagiar, iar Andrei se angajase datorită fluenței sale în limba greacă. Cu o dorință arzătoare de a construi ceva unic, pe cont propriu, cei doi au început să investească în terenuri, cu o strategie simplă și curajoasă: cumpără ieftin, vinde mai bine.

„Andrei a avut ideea să investim în terenuri. În sine, aceasta e o idee speculativă de business, care astăzi nu-mi place, dar care ne-a ajutat la acel moment. Am decis să cumpărăm terenuri care costau puțin pe metru pătrat, cu gândul că prețul va crește. Acesta este un plan fals, dar la momentul acela nouă ni se părea valid. Andrei a pus toți banii lui, eu toți banii mei și ce am putut să împrumut de la părinți, diferența am luat-o prin credit de la bancă și astfel am cumpărat primul teren cu aproximativ 30.000 de dolari”,

își amintește Victor Căpitanu.

„Primul nostru teren ne-a dat palpitații: am aflat ulterior că avea o conductă subterană și nu se putea construi pe el, astfel că pentru o vreme am crezut că nu-l vom putea vinde. Mă gândeam că o să fiu sclav la bancă și va trebui să plătim rate toată viața. Apoi l-am vândut și cu profit chiar și am învățat din asta”,

povestește Andrei Diaconescu.

Andrei Diaconescu: „Mi-am vândut apartamentul în care stăteam și m-am mutat cu chirie, astfel încât să am mai mulți bani de investit.”

Aceasta a fost doar prima dintre numeroasele tranzacții care le-au oferit celor doi lecții valoroase. Au urmat, între anii 2000-2006, numeroase alte tranzacții care le-au adus celor doi chiar și profit de peste 100% pe an, într-un context de piață favorabil, în care capitalismul românesc abia se năștea.

„Una dintre amintirile memorabile este un teren cumpărat într-o cameră notarială și pe care l-am vândut în același timp în altă cameră notarială alăturată. Unul dintre noi semna vânzarea, celălalt cumpărarea. În febra acestui capitalism romantic, mi-am vândut apartamentul în care stăteam și m-am mutat cu chirie, astfel încât să am mai mulți bani de investit”,

își amintește Andrei Diaconescu.

Au urmat apoi anii primei companii, Rapid Finance, care s-a transformat ulterior în Capital Partners odată cu cooptarea lui Doru Lionăchescu, companie care pe lângă investment banking oferea și un serviciu de fuziuni și achiziții, care la acel moment lipsea de pe piață. Au fost ani în care antreprenorii români au fost implicați în unele dintre cele mai importante tranzacții de pe piața locală, precum vânzarea BT Asigurări, vânzarea Eurisko sau achiziția site-ului eJobs de către americanii de la fondul de investiții Tiger. În anul 2016, Capital Partners, la acel moment cea mai mare firmă independentă de fuziuni şi achiziţii şi de finanţări corporative din România, a fost achiziționată de Banca Transilvania.

Nașterea brandului ONE

În 2009, în plină criză financiară, Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu au investit într-un teren cu vedere la lacul Floreasca, o decizie considerată riscantă la acea vreme. Acolo au dezvoltat One Floreasca Lake, marcând startul unei noi ere: un brand imobiliar românesc, bazat pe excelență arhitecturală și inovație.

„Am vrut să oferim ceva avangardist și de calitate superioară, chiar dacă asta presupunea să intrăm în detalii de proiectare și execuție cum nu o mai făcusem până atunci”,

explică Andrei Diaconescu.

„Înainte de asta mai dezvoltasem trei blocuri cu apartamente, iar piața era bună”,

adaugă Victor Căpitanu.

„O vizită la Londra unde am văzut One Hyde Park ne-a impresionat și am avut o revelație când ne-am întors acasă: am realizat că nu contează adresa la care este localizat ansamblul, ci că putem găsi o denumire comercială comună pentru dezvoltări. Așa s-a născut ONE.”

Povestea One United Properties, care astăzi este principalul investitor și dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din România, a început cu o echipă mică de oameni, dintre care doi sunt alături de fondatori încă de pe vremea Capital Partners. Implicați de la bun început în operațiunile de zi cu zi ale companiei, cei doi fondatori s-au concentrat, odată cu creșterea afacerii, pe coagularea unei echipe de profesioniști și oameni care le împărtășeau viziunea. „Cu cât crești mai mult, cu atât poți să angajezi oameni mai deștepți. Iar lucrurile care ies din mâna unor oameni deștepți sunt mult mai bune”, este de părere Andrei Diaconescu.

De la dezvoltări rezidențiale de lux în zona de nord a Capitalei, la concepte inovatoare de dezvoltări mixte cu facilități integrate, precum One Cotroceni Park sau One Floreasca City, la extinderea pe segmentul dezvoltărilor de birouri și al galeriilor comerciale, precum și la implicarea în restaurarea patrimoniului istoric al orașului, viziunea One United Properties a stabilit noi standarde pentru piața imobiliară din România și din Europa de Est. De la aproximativ 200 de apartamente finalizate și alte câteva sute în construcție sau doar în plan, One United Properties a ajuns astăzi să dețină un portofoliu impresionant și variat de proprietăți rezidențiale, de birouri, comerciale, precum și clădiri istorice. De asemenea, dezvoltatorul este listat la Bursa de Valori București încă din 2021.

La 30 iunie 2025, One United Properties avea în construcție 3.884 de unități rezidențiale, 22.000 mp de spații de birouri și 21.000 mp de spații comerciale, cu o valoare brută de dezvoltare (GDV) combinată de 1,44 miliarde EUR. Din această sumă, 1,17 miliarde EUR reprezintă GDV în construcție pentru segmentul rezidențial. În plus, la 30 iunie 2025, compania deținea un portofoliu de terenuri care va aduce o GDV estimată suplimentară de 2,2 miliarde EUR, corespunzând unui număr de peste 9.000 de unități rezidențiale viitoare.


Loading...